Het gaat niet om wat je zegt

“Hoe gaat het met je bedrijfje?” vroeg een kennis.

“Goed,” antwoordde ik. En later dacht ik: Bedrijfje? Waarom Bedrijfje?

Dit was hoogstwaarschijnlijk geen oordeel over mijn ambitienieniveau of inkomen, maar gewoon oprechte interesse. Die een beetje onhandig geformuleerd was. Maar ik was er toch gepikeerd over.

Het gaat niet om wat je zegt, maar om hoe je het zegt.

Dit hoor je vaak als het gaat over praten of voorlezen aan baby’s. Het gaat er niet om wat je tegen ze zegt, maar om hoe je het zegt. Al lees je de gebruiksaanwijzing van je nieuwe magnetron voor, zo lang je het op een lieve, zachte toon doet dan vindt baby dat heerlijk. En dan bereik jij je doel.

Veel reclamemakers lijken ook gebruik te maken van dit principe. En voeren het meteen een beetje te ver door. Veel reclames bestaan uit volslagen onzin, die wordt uitgesproken door een zachte, vriendelijke stem, terwijl je kijkt naar een prachtige vrouw die intens geniet van haar gladgeschoren benen, of haar vrolijk rondrennende kinderen die alleen maar “gezonde” frisdrank drinken.

En hoe zit het dan met bloggen?

Zo ver hoef je uiteraard niet te gaan als je online teksten publiceert. Niemand zit te wachten op mooi geschreven onzin. Maar webteksten, social media, blogs; uiteindelijk zijn ze allemaal bedoeld om de lezer (oftewel potentiƫle klant) te boeien (oftewel te verleiden). De inhoud moet er zijn, anders zijn mensen zo weg, maar je moet ook aandacht besteden aan toon, stijl en correct taalgebruik.

Wij gaan er van uit dat het bij jou, als professional in jouw vakgebied, wel goed zit met het “wat”. En als je hulp nodig hebt met het “hoe”, dan helpen wij je daar graag mee.

Ninja & Son zijn zakelijke ghostwriters. Wij schrijven voor bedrijven en ondernemers. Wij helpen met allerlei publicaties waaronder blogs, artikelen en webteksten. Ons specialisme is e-boeken. Bekijk wat we nog meer voor jou kunnen betekenen.