Contentplanning

Son en ik houden een contentplanner bij. Dat betekent dat we in een overzicht bijhouden welke content we wanneer plaatsen: blogs, posts op sociale media, nieuwsbrieven, onze online kroeg op LinkedIn. Niet alleen is dat hoognodig bij samenwerking maar ook voor eenpitters is zo’n planner een onmisbaar instrument om overzicht te houden over wat je post wanneer en waarover. Overigens gebruiken wij voor die contentplanner geen ingewikkelde online tools of websites; wij delen een excelbestand in Dropbox en houden dat samen bij. Roeien met de riemen. Google calendar kan ook bijvoorbeeld.

Wat staat er in de contentplanner?

In onze contentplanner houden we de planning bij op basis van bijvoorbeeld verwachte evenementen (zoals onze workshop voor coaches op 24 mei – check it out!), speciale dagen (Ninja ’n Son bestaat op 18 mei een jaar!), dagen in de kalender (6 mei is internationale bellenblaasdag al betwijfel ik dat we daar aandacht aan gaan besteden) en natuurlijk onderwerpen die we willen behandelen (zo wil ik het binnenkort nog even hebben over tekststructuur). Wat geweest is, blijft zichtbaar zodat we ook kunnen checken hoe nieuwe content zich verhoudt tot wat al online is.

Dus vandaag gaat het over… wat?

Met zo’n contentplanning lijkt dus alles al bijna in kannen en kruiken, afgezien van het echt schrijfwerk dan. Daar zit ‘m natuurlijk wel de crux want zo’n planning is als een to-do lijstje: je weet allemaal best wat je moet doen maar vervolgens komt de uitvoering en dat pakt niet altijd even soepel uit. Het is wel eens voorgekomen dat ik in de planner keek voor de komende blog en mij vervolgens een half uur achter de oren zat te krabben omdat ik echt niet wist hoe ik de betreffende blog moest insteken. Het onderwerp dat zo urgent en actueel was toen ik het in de planner zette, was inmiddels helemaal ondergesneeuwd door 100 andere dingen. Moet ik het dan toch doorzetten en gewoon een blogje over dat onderwerp eruit persen?

Ouderschap

Mijn benadering van zakelijke blogs komt ongeveer overeen met mijn benadering van het ouderschap. Ik heb twee lieve dames in huis van acht-drie-kwart. Ik heb ook zo mijn principes en regels voor de opvoeding van die lieve dames. Die principes en regels zijn belangrijk en ik wil graag dat we ons daaraan houden. En soms doet de perfecte gelegenheid zich voor en dan zet ik die principes en regels met veel plezier over boord. Want je kunt je wel voornemen om de hele week alleen fruit te serveren als ze vragen om iets lekkers maar een fijn toetje doet ook veel voor het welzijn van het kinderbrein en dus -lijf.

Something’s gotta give?

Er moet dus een beetje ruimte zijn om af te wijken van je planning. Something’s gotta give – iets moet meegeven. Dat geeft ruimte voor iets anders (een blog over de Notre Dame bijvoorbeeld) wanneer dat nodig is. Daarna kunnen we weer in het gareel. Sterker nog, dan móeten we weer in het gareel want die contentplanning is niet voor niks.

Zo stond er in mijn planning voor vandaag dat ik zou schrijven over de workshop voor coaches die wij organiseren op vrijdag 24 mei van 1 tot 4 in Amsterdam. Ik zou aanstippen hoe het schrijven van een langer werk, zoals een e-boek, heel belangrijk kan zijn in de ontwikkeling van ideeën en innovaties. En sales trouwens: het schrijfproces van Jildou Oostenbrug leidde een maand voor de publicatie van haar e-boek al tot de verkoop van 10 in-company workshops! Bij deze.

Dat geplande onderwerp leidde uiteindelijk tot deze blog over het belang van planning en de betrekkelijkheid van dat belang.
Eigenlijk is deze blog dus een live demonstratie van hoe een schrijfproces van invloed is op de gedachtevorming. Bravo!
En nu ga ik de planning voor de komende maand weer aanvullen.

Ninja & Son zijn zakelijke ghostwriters. Wij schrijven voor bedrijven en ondernemers. Wij helpen met allerlei publicaties waaronder blogs, artikelen en webteksten. Ons specialisme is e-boeken. Bekijk wat we nog meer voor jou kunnen betekenen.