“Maar dat… is weer een ander verhaal.” – Sprookjesboom, Efteling

Op sociale media staan vaak de meest hoogdravende citaten van Grote Leiders in ons spirituele of zakelijke domein. Van de Dalai Lama tot aan Steve Jobs, vaak zonder onderscheid tussen de één en de ander terwijl het toch heel verschillende personen zijn, lijkt me. Bij ons deze week van een wel heel bijzonder ‘persoon’: de Sprookjesboom van de Efteling.

Dit personage (bedacht door de marketingafdeling van de Efteling en geen onderdeel van de oorspronkelijke sprookjescanon) vertelt in de Efteling verhalen met een vaste cast: Roodkapje, Klein Duimpje, Fakir, Reus, Grote Boze Wolf, Heks, Assepoester, een handjevol geitjes en wat kabouters voor de context. De Sprookjesboom zelf zorgt alleen voor de omlijsting: de introductie van het verhaal én… bovenstaand citaat als de afsluiting.

Ieder verhaal van de Sprookjesboom doet hem denken aan een ander verhaal. Dat krijgt de kijker/luisteraar dan natuurlijk een andere keer te horen. Zo blijft het publiek nieuwsgierig en wacht geduldig op wat er nog meer komen gaat. Dat lijkt me een leerzame marketingles, toch?

Dat doet me trouwens denken aan die keer dat Sonja…
Maar dat is weer een ander verhaal!