Kom binnen! De terreur van het lege scherm: 5 tips om je tekst te beginnen

“Just do it!”
Nike roept het al jaren (sinds 1988 om precies te zijn) maar niemand heeft erbij gezegd dat ‘het gewoon doen’ helemaal niet zo eenvoudig is. Zo worden wij bijna dagelijks geconfronteerd met het verschrikkelijke fenomeen van het lege scherm.

Het lege scherm. Het is een verschrikkelijk ding en je weet niet waarom. Je bent er tenslotte klaar voor. Je weet – ongeveer – wat je wilt schrijven. Je hebt voorbeelden van hoe je het ongeveer wilt hebben. Je hebt voorbeelden van hoe je het absoluut niet wilt hebben. Belangrijkst van al: je hebt iets te zeggen!

En toch, het kan zo moeilijk zijn om die eerste regels op te schrijven, of je nou een blog schrijft of een heel (e-)boek. Toch is beginnen de beste manier om iets gedaan te krijgen. Sterker nog: het is de enige manier! Om je op weg te helpen, zijn hier wat tips om je tekst te beginnen.

Tip 1: BEGIN halverwege

Ik weet het: deze voelt meteen een beetje laf. Alsof je het probleem een beetje voor je uit schuift: hier kom ik later wel op terug. Onterecht want het is een beproefde methode die veel wordt toegepast in zakelijke en academische teksten. Soms begin je achteraan, bij de conclusie of het belangrijkste advies dat je lezers wilt meegeven. Dan werk je terug, via het midden waarin je dingen uitlegt naar het begin. Zodra je weet wat jouw tekst gaat inhouden, is het makkelijker om een passende ingang te maken. Je zet ook niet eerst een deur neer om er daarna een huis achter te bouwen.

Tip 2: BEGIN met je motivatie

Er is een reden dat jij jouw boek of blog of artikel wilt schrijven: met jouw expertise kun je een ander verder helpen. Als het goed is, wil de ander daar uiteindelijk ook voor betalen maar in eerste instantie helpt jouw schrijfwerk de ander een stap verder. Die reden, jouw motivatie, is een goede binnenkomer. Waarom is jouw boek, blog of artikel nodig in deze tijd, voor jouw lezers, in deze context? Een goed voorbeeld vind je in het e-boek van Jildou Oostenbrug, Energiemanagement in je werk.

Tip 3: BEGIN met een (persoonlijk) verhaal

Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar bij mij duurde het best even voordat ik door had dat andere ondernemers – óók die supervrouwen die alles lijken te kunnen – ook maar gewoon mensen zijn. Iedereen heeft ups en downs en uitdagingen die herkenbaar zijn voor een ander. Door te beginnen met zo’n persoonlijke uitdaging of situatie die moet worden opgelost, laat je zien dat je a) dit al eerder aan de hand hebt gehad, b) ook maar een mens bent. Maak verbinding met je lezer.
Overigens (text hack!) kun je hiervoor ook het verhaal van iemand anders gebruiken: Toen mijn vader in 1972 naar zijn eerste werkdag ging…

Tip 4: BEGIN met de woorden van een ander

Oei, deze klinkt nog laffer dan Tip 1 (BEGIN halverwege) want je hoeft het begin niet eens zelf te verzinnen! Daar zit een kleine grond van waarheid in maar door een citaat te gebruiken kun je jezelf een hoop werk besparen. Door een citaat te gebruiken van een beroemde auteur of business leader, heeft jouw lezer meteen een associatie die past bij hoe jij je wilt profileren. Kijk maar naar dit stuk: ik begin met Nike (daadkracht). Wekelijks publiceren wij een citaat op sociale media dat past bij die week, ons werk en ons bedrijf.

Tip 5: BEGIN met een uitdaging

Stel je voor: je zit helemaal klaar om je boek te schrijven. Je hebt je helemaal ingelezen. Je hebt alle tips op een rijtje gezet. Je hebt de icoontjes erbij gezocht. Je weet welke toon je gebruikt, welk lezerspubliek je wilt aanspreken, welk doel je hebt met jouw tekst. Hoe begin je dan? Nou, zoals deze alinea bijvoorbeeld: door het schetsen van een situatie die voor de ander herkenbaar is. In die situatie zit de uitdaging waarbij jij kunt helpen. Onder andere door het delen van vijf tips voor het BEGIN van jouw zakelijke tekst.

Toch moeite met een start maken? Misschien komen we er samen uit.
We spreken graag een keer af.
Liever zelf aan de slag? In onze e-publicatie hebben we handige tips verzameld.
Download hem hier.