Tip! Wandelen onder werktijd

Omdat ik zulke leuke reacties kreeg op mijn stukje over hoe ik effectiever ben gaan werken, deel ik vandaag nog een productiviteits-tip. Het is een heel simpele:

Ga naar buiten!

Nu meteen.

Nou ja, nadat je klaar bent met lezen, natuurlijk.

Ik ben al jaren overtuigd van de effectiviteit van dit advies, en toch kost het me nog steeds moeite om ernaar te luisteren. Ja, als ik een rustige week heb, zonder deadlines. Of op een vrije dag. Dan ga ik heus wel lekker wandelen. Maar op een dag dat mijn to-do-lijst tot aan het einde van de straat komt, dan denk ik: Ja dahag, daar heb ik gewoon geen tijd voor vandaag.

Maar dan moet je het juist doen.

Het voelt heel contra-intuïtief. Maar het werkt. Door even buiten te wandelen (liefst in het bos of een park) creëer je de ruimte in je hoofd en de energie die je nodig hebt om zo’n waslijst te lijf te kunnen gaan. Je werkt daarna met meer rust, creativiteit en focus.

Kortom, je krijgt veel meer gedaan.

In Japan noemen ze dit shinrin-yoku: bostherapie. Uit onderzoek naar de effecten hiervan blijkt dat een wandeling in de natuur onder andere zorgt voor een verlaagde bloeddruk en vermindering van de hoeveelheid stresshormonen. Goed voor je, dus.

Je mag bijna je jas aan gaan doen, na deze kleine bonus-tip: doe ’s ochtends een kleine yoga-oefening. Bijvoorbeeld met Adriene. (Zij is erg nuchter, dus je hoeft niet bang te zijn voor zweverige toestanden.) Het kost je maar een paar minuten en het is een supergoed begin van de dag.

En nu naar buiten!