Hoe ik effectiever ben gaan werken

Ken je de timemanagement-matrix van Stephen Covey al? Hij komt vaak voor in boeken en cursussen over (time)management en (persoonlijk) leiderschap. Het komt in het kort hierop neer, als je er meer over wil weten lees dan bijvoorbeeld De zeven eigenschappen van effectief leiderschap van Stephen Covey:

Alle werkzaamheden die je doet kun je indelen volgens twee variabelen: belangrijk/onbelangrijk en urgent/niet urgent. En zo ontstaan er vier categoriën:

  1. Belangrijk en urgent
  2. Belangrijk en niet urgent
  3. Niet belangrijk en urgent
  4. Niet belangrijk en niet urgent

Dit klinkt waarschijnlijk allemaal erg vanzelfsprekend, maar toch moet je het voor de grap eens een paar weken proberen: hou van alles wat je doet bij in welke categorie het valt.

Ik zelf schrok ervan hoe veel van mijn tijd op gaat aan niet belangrijk, niet urgent en hoe weinig tijd er overblijft voor belangrijk, niet urgent. Onder dit laatste vallen voor mij bezigheden als langetermijnplanning, vakontwikkeling en netwerkactiviteiten. Op de lange termijn zijn dit zaken waar je als ondernemer echt tijd voor moet vrij maken.

Maar hoe verander je dat?

Ik pak het tegenwoordig zo aan:

Aan het begin van mijn week deel ik al mijn geplande werkzaamheden in volgens deze matrix. Elke dag plan ik een vast aantal uren in voor Belangrijke Werkzaamheden, waarbij ik de nadruk zoveel mogelijk leg op de Niet-Urgente. Deze uren plan ik aan het begin van de dag, als ik nog fris ben, en rustig en geconcentreerd kan werken. Bij mij is dat tussen 9 en 12. Na mijn lunchpauze ga ik vervolgens alle minder belangrijke klussen doen. Tussen 9 en 12 check ik niet mijn mail, maak ik geen facturen, werk ik niet mijn urenregistratie bij. Dat moet natuurlijk ook allemaal gebeuren, maar ik doe dat niet meer in mijn beste uren.

In mijn Belangrijke Werkzaamheden-blok doe ik dit: ik maak een lijst met 5 prioriteiten. Nooit meer dan 5. Daar ga ik mee aan de slag. Elke keer als ik er 1 afstreep mag ik er een nieuwe bij zetten en eventueel de volgorde omhusselen. Allemaal goed. Zolang er nooit meer dan 5 dingen op staan, en zo lang het allemaal Belangrijke Werkzaamheden zijn.

Voor mij werkt het heel goed. Ik besteed mijn beste uren van de dag aan het werk dat het meeste van mijn concentratie en creativiteit vraagt. En de klusjes die wel moeten gebeuren, maar die ik bij wijze van spreken in mijn slaap zou kunnen doen, die doe ik pas later op de dag.

Vind je het fijn om op een informele manier met andere ondernemers van gedachten te wisselen over dit soort onderwerpen? Kom dan eens langs in onze E-pub: de online ontmoetingsplek voor ondernemers!