Netwerken Is Ook Niet Alles

Marketing voor kleine en middelgrote ondernemers bestaat vaak grotendeels uit het opbouwen van een goed netwerk. Dat is een belangrijk en inmiddels alom bekend gegeven. Het is een van de lessen uit Calimeromarketing, het boek dat Sonja voor ons allemaal las. Een andere les uit dat boek, waarschijnlijk nog belangrijker, is ‘wees jezelf’.

Als ik mezelf ben, doe ik niet bewust aan netwerken. Ik houd namelijk helemaal niet van netwerken. Ik heb een goede pitch en kan vol zelfvertrouwen en enthousiasme vertellen over wat ik doe, maar om nou te zeggen dat ik denk ‘Ha lekker even netwerken!’: nee. Ik ben op mijn best als ik achter mijn beeldscherm of notitieblok zit en een tekst scherp onder handen neem, als ik overleg met een klant over hoe we haar/zijn boodschap zo goed mogelijk kunnen overbrengen, of als ik de vormgever brief over de publicatie die we maken (daarover over twee weken meer!). Als introverten werken Sonja en ik het liefst in kleine settings; het liefst een-op-een. Die introverten-kracht zetten wij graag in, zelfs in een extraverten-maatschappij (daarover ook over een tijdje meer!).

Gelukkig voor ons – en anderen zoals wij – is netwerken ook niet alles. Voor uitwisseling van ervaringen en expertise is het zelfs niet altijd het optimale format. Tijdens een netwerkbijeenkomst is iedereen toch vooral erop gericht om zelf zo goed mogelijk voor de dag te komen. Dat betekent dat er beperkt ruimte is voor oprechte twijfel bijvoorbeeld, of vragen over de juiste koers voor je onderneming. De juiste setting daarvoor? Serieus, dat is de horeca. In de koffieshop of de kroeg, daar raak je tenminste echt in gesprek. De beste doorbraken in mijn ondernemerschap deed ik op tijdens de koffie op woensdagochtend, of in het café op vrijdag. Richt ik me wel op de juiste doelgroep? Is Hootsuite nou wel zo handig voor je sociale media? Hoe ben jij omgegaan met de invoering van de AVG en hoe zit dat nu? Heeft er nog iemand een connectie met een business die ik nodig heb?

Sommige mensen noemen dat ook netwerken. Natuurlijk, alle menselijk contact is in zekere zin netwerken. Maar ik merk dat ik beter functioneer als de druk eraf is en ik als mens-achter-de-onderneming aan tafel zit. Zo gaan we immers ook om met onze klanten.

Binnenkort opent Ninja ’n Son een eigen café om het niet-netwerken online
makkelijker te maken. Schrijf je in voor de nieuwsbrief en mis het niet!