Durf jij klanten door te sturen naar een concurrent?

Bij één van mijn vele verhuizingen, hadden we maar één dag de tijd om een nieuwe vloer te leggen (wat hard nodig was). We hadden ons goed voorbereid en alle materialen lagen klaar, behalve… spijkertjes om de ondervloer mee vast te zetten. (Het zijn de kleinste dingen die je vergeet, en die uiterst essentieel blijken te zijn.) Ik fietste op goed geluk door mijn nieuwe buurt totdat ik een ijzerwarenwinkel vond. Helaas had die de juiste spijkertjes niet op voorraad, maar ze kwamen volgende week weer binnen. Daar had ik niets aan, dus zat er niet een andere ijzerwarenwinkel in de buurt? Veel gezucht en “Nou, eh, nee, eh, niet dat ik weet.” Uiteindelijk naar de andere kant van de stad gefietst om de juiste spijkertjes te vinden. Eind goed, al goed. Totdat ik er een tijdje later achterkwam, toen ik mijn nieuwe buurt wat beter had leren kennen, dat er om de hoek van die eerste ijzerwarenwinkel een andere ijzerwarenwinkel zat. Direct om de hoek! Onvoorstelbaar dat die meneer aan wie ik de vraag stelde daarvan niet op de hoogte was. Naar die winkel ben ik dus nooit meer teruggegaan. (Wat ze trouwens niet gemerkt zullen hebben in hun omzet, mijn ijzerwarenverbruik is niet zo indrukwekkend.)

Het is inmiddels twintig jaar geleden, maar sinds ik zelf als ondernemer werk, moet ik er vaak aan terugdenken. Verwijs je mensen door naar je concurrent als jij ze – op dat moment – niet kan bieden wat ze nodig hebben? Misschien komen ze dan nooit meer terug?

Wat weegt zwaarder: de angst dat je een potentiële klant kwijtraakt? Of de hoop dat je een nieuwe relatie aangaat? Ik denk dat eerlijkheid altijd de juiste keus is. Ook als het je niet direct geld of een opdracht oplevert. Investeren in je netwerk levert je uiteindelijk meer op.

Wil je weten of we jou ergens mee kunnen helpen? Stel je vraag via ons contactformulier. Als we je niet kunnen bieden wat je nodig hebt, zeggen we het eerlijk!