Investeer in jezelf: lees een boek (of drie)

Ondernemers zijn nooit uitgeleerd. Daarom heeft Sonja de afgelopen zomer naast het zwembad gelegen met een stapel zakelijke boeken. Dit zijn haar drie tips:

1. De zeven eigenschappen voor succes in je leven, Stephen Covey

Bij de Zakelijk Succes Academy van Bart van den Belt (zie boekentip 3) leerden wij dat je zakelijke groei altijd beperkt wordt door je persoonlijke groei. Covey’s klassieke boek uit 1989 sluit daar helemaal bij aan. Hij beschrijft de zeven eigenschappen, zoals verantwoordelijkhed en empathie, die volgens hem nodig zijn om succesvol te zijn, niet alleen in je werk maar in alle aspecten van je leven.

2. Opdrachtgever gezocht, Jan Willem van den Brink en Maarten van Os

Eerder tipten we al het boek Calimeromarketing. Net als dat boek geeft Opdrachtgever gezocht praktische en laagdrempelige adviezen. Zodat je als ondernemer niet bang hoeft te zijn voor verkoop en acquisitie, maar er gewoon lekker mee aan de slag kunt gaan.

3. De online marketingmachine, Bart van den Belt.

In dit boek legt Bart van den Belt uit hoe je je website, social media en e-mailmarketing slim en effectief kunt inzetten om klanten te werven. Wij weten uiteraard al best veel van online marketing, maar toch pikten ook wij nieuwe ideeën op. Favoriete citaat: “Begint eer ge bezint, dat is het belangrijkste. Start gewoon en begin langzaam te bouwen.”

Extra tip: Make good art, Neil Gaiman

Niet per se een zakelijk boek, maar wel zeer inspirerend. “Make interesting, amazing, glorious, fantastic mistakes. Break rules. Leave the world more interesting for your being here.”